»

Thursday, November 15, 2007

Doa Yang Indah

Aku meminta kepada Allah untuk menyingkirkan penderitaanku.
Allah menjawab, Tidak. Itu bukan untuk Ku singkirkan, tetapi agar kau mengalahkannya.

Aku meminta kepada Allah untuk menyempurnakan kecacatanku.
Allah menjawab, Tidak. Jiwa adalah sempurna, badan hanyalah sementara.

Aku meminta kepada Allah untuk menghadiahkanku kesabaran.
Allah menjawab, Tidak. Kesabaran adalah hasil dari kesulitan; itu tidak di hadiahkan, itu harus di pelajari.

Aku meminta kepada Allah untuk memberiku kebahagiaan.
Allah menjawab, Tidak. Aku memberimu berkat. Kebahagiaan adalah bergantung padamu.

Aku meminta kepada Allah untuk menjauhkan penderitaan.
Allah menjawab, Tidak. Penderitaan menjauhkanmu dari perhatian duniawi dan membawamu mendekat padaKu.

Aku meminta kepada Allah untuk menumbuhkan rohku.
Allah menjawab, Tidak. Kau harus menumbuhkannya sendiri, tetapi Aku akan memangkas untuk membuatmu berbuah.

Aku meminta kepada Allah segala hal sehingga aku dapat menikmati hidup.
Allah menjawab, Tidak. Aku akan memberimu hidup, sehingga kau dapat menikmati segala hal.

Aku meminta kepada Allah membantuku mengasihi orang lain, seperti Ia mengasihiku.
Allah menjawab.., akhirnya kau mengerti. HARI INI ADALAH MILIKMU JANGAN SIA-SIAKANNYA. Bagi dunia kamu mungkin hanyalah seseorang, Tetapi bagi seseorang kamu adalah dunianya.

5 comments:

arsaili said...

things happen for a reason..belajar menerima ketetapanNya walaupun sukar...

Unknown said...

Yup..you are right bro..Kita cuma hambaNya yang kerdil dan lemah..

Lina said...

erm.....betul sgt2. Kita sbg manusia akan cepat leka kalau semua berjln spt yg kita nak. Aku tersentuh hati baca post ko yg ni. Mmg aku pun akui, kita selalu meminta apa yg kita nak, tapi kita nak nmpak apa yg disebaliknya dr apa yg kita dpt....

-icha03- said...

bole tak...i paste this entry to my blog ??

Unknown said...

azlina:

Memang kita sebagai manusia ni kalau boleh nak segala2nya sempurna..aku terdengar petang tadi kat radio pesan dari Dr Fadzilah Kamsah, ada ckp 'Di sebalik semua kesusahan, pasti ada kesenangan'..Allah Maha Adil..pasti ada sebabnya segala sesuatu perkara itu berlaku..btul tak..

^dada^:

Boleh..apa salahnya.. :)