»

Wednesday, October 24, 2007

Cafergot,Caffox dan Synflex


Pasti korang nak tau apa benda ni kan. Sebenarnya, kesemua diatas adalah ubatan yang aku ambil bagi mengurangkan kesakitan kepala atau lebih dikenali sebagai "Migraine".
Ubatan ini ada yang aku beli dari farmasi dan ada juga yang diberikan oleh doktor ketika pergi ke klinik. "Synflex" adalah ubat yang telah diberikan kepada aku ketika berjumpa doktor pakar Neurology di SJMC. "Caffox" pula telah diberikan ketika aku berjumpa doktor di sebuah klinik di Beranang sebagaimana disyorkan oleh seorang kawan kepada ibuku yang mengatakan klinik tersebut bagus. "Cafergot" telah aku beli di sebuah farmasi di Kelana Jaya sebagaimana disyorkan oleh Pharmacist farmasi tersebut.
Pada mulanya, kesemua ubatan tersebut banyak membantu aku meredakan sakit kepala yang aku hidapi ini. Lama kelamaan, ternyata sakit kepala aku semakin menjadi-jadi. Ubatan tersebut hanya mampu memberi kesan untuk waktu yang singkat, tidak seperti pada mulanya yang mampu bertahan untuk jangka masa yang lama. Nampaknya aku perlu mengambil ubatan tersebut dengan lebih kerap bagi mengurangkan kesakitan yang aku hidapi.
Satu perkara yang aku bimbang adalah kesan sampingan ubatan tersebut. Aku rela menahan kesakitan daripada menjadi mangsa kesan sampingan ubat tersebut. Bagi aku itu adalah yang TERBAIK.

12 comments:

Lina said...

Erm.....pertama kali aku baca new post ko ni aku rase mcm teruknya sakit kepala ko. Ngeri bila dgr nama2 pelik tu dan apatah lagi melihat gambar ubat2 tu. Mungkin dgn kesihatan yg tak menentu ko rase mesti byk susahkan org lainkan?...tak siapa minta nak ada penyakit..tapi percayalah ramai org yg mengambil berat di sekeliling ko. Psl sakit migraine ni aku mmg tak tahu sgt..tapi bukan ke sakit ni dtg sebab stress jugak?.......ntah aku pun teka je..tapi bersabarlah...mungkin sakit ni akan sembuh, byk2 la berdoa ek. jangan sebab sakit ni ko selalu rase tertekan lak........nikmatilah hidup selagi ada. Kadang2 org yg sihat pun belum tentu sihat selamanya.....nikmat kesihatan tu nikmat sementara, bila2 masa je boleh ditarik balik...Jangan megeluh dgn dugaan, yg penting byk2 lah luahkan rase hati dgn berdoa...adios!!!!

Lina said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

smua ubat2 2 jiah tak prnah liat ler..nmpak mcm gula2 je.hehehe..tak de ler ..
ok 1st of all dean trpksa juga ambil ubat 2 untuk mnhan rsa ksakitan yg slalu

mlanda diri dean..tpi dean jgn ler bgntung sngat pda ubat 2..sbb sprti yg dean

nyata kn dlm post td stiap ubat pasti ada kesan smpingan..d tkuti dri sna timbul

lgi sakit yg lain..
N dri apa yg jiah tau..pnyakit migrain ne d sbb kn oleh bnyak nya brfkir yg smpai

mbuat kn diri kita stress..betul juga kata azlina 2..n jiah tau ne juga sbb adik

jiah sndiri pn ada pnyakit migrain ne..umur dia bru je nak msuk 10thun.ia dpt

migrain psl bnyak fkir ttng peljaran dia.
N doktor psan kata dia evn pn nak study hard p jgn trlalu over..so kna pndai bgi

msa tuk brehat kn otak..n jgn slalu bfkir psl benda2 yg buleh mndtgkn stress..
Klau ada msa lapang 2 cuba bwa joging ke, bsantai ke, yg pnting relax ler..k n yg

pnting sekali ialah bdoa slalu..sbb pda nya sgala nya..sabar je ler dean a

merpati1905

Jean said...

Cafergot and Caffox actually is having the same ingredient, which is the Caffein and Ergotamine.
I also have taken both of these pills and they are really effective for migraine.

Sheena Saini said...

omg.. i take the exact same prescriptions as you.. damn the migraine kan.

Unknown said...

hye..hurm,,Nana un ad migraine gx!since year 5..nie form 4,bru rse nk amek ubt...before nie x t'pk un nak mkn ubt..takut ksan smpingan ur gx r
tpi skit nye mnjadi2 smpai xley tahan and ganggu study..next yea spm,so t'paksalah cari alternatif lain that's jumpa doktor..dia bgi Caffox 10 biji mula2,tpi mkn ubt ur jdi rse cm nk tido jea keje nye..so bese siap an omwork n wat exercise book bru mkn ubt..mang x ikut jdual mkn r sbab omwork byk cgt (10 subjek,amek akaun,bio,chemis n fzik) y mg kne pkai otk n amek mse y lame nk ciap an
erm,,redha jea r...slagi Allah msih syg an kte,,slagi ur Dia bgi ujian at kte..n jgn mngeluh ats sume nie..b'syukurlah msih dikurniakan nikmat b'nfas

Anonymous said...

taw x kt mne nk cri ubt 2 kt blah utara...especially kt area jitra...my stock ubt abis...i couldn't find any of pharmacy have caffox...
ade lg 2 paper utk final exam...

darling_elly said...

sama seperti saya juga mengambil caffox selepas berjumpa doktor pakar kerana sakit kepala yg tidak erkurangan setelah berbagai2 ubat telah sy cuba.

saya juga pernah terfikir tentang akibat terlalu bergantung kepada ubat tersebut..

fieznur said...

Saya datang mencari info tentang migrain. Tapi bila baca tulisan merpati1905 dan nanarozali, saya terus kena migrain balik.... Mintak maaf pada yang berkenaan...

Anonymous said...

Hello. And Bye. Thank you very much.

Anonymous said...

Hello. And Bye. Thank you very much.

Anonymous said...

Lol. Hihihi